lördag 14 juli 2012

Efter Almedalen.....

- Jag är glad att min semester är slut, hörde jag den unge mannen säga när jag passerade det hemska nya Stora torget på lördageftermiddagen.






Han, som bevisligen var från Stockholm, var helt klart urless på att gå omkring i en sommarstad och vänta på solen. Bortkastade semesterdagar! Det förstod jag. Själv verkar jag ha en evighetslång ledighet. Helt odisciplinerad glider jag omkring bland turisterna som gör gatorna svåra att forcera i normal tak. Inte en tanke på att göra någon nytta. Men jag var ganska effektiv under Almedalsveckan.


För första gången deltog jag i spektaklet som roséminglande svans i värmen. Dåv ar det minsann varmt! Min kära väninna och hennes kollegor från Stockholm hade inbjudningar till allt. Jag bara hängde på och hade kul. Träffade några gamla kollegor och försökte få in lite Visby-historia i samtalen. Om jag säger att alla inte var entusiastiska .... 


Det är inte för att lära känna Gotland som man deltar i Almedalsveckan. Nej, det är för att umgås med sina vänner i en annan mer festlig och avspänd atmosfär än den vardagliga. 


Personligen måste jag säga att det är roligare att vara med när man har en roll, ett uppdrag. Som enbart iakttagare blir det ungefär som att vara publik på cirkus med många välkända medverkande. Och jag har aldrig varit särskilt förtjust i cirkusar.








Mitt i alltihop mötte jag min lärare Sofi Quarnström från kursen Politik&Retorik som Uppsala universitet genomförde tillsammans med hgo för två somrar sedan. Det var det ultimata, att bevaka politikertalen som arbetsuppgift. Annars kommer den ursprungliga anledningen till Almedalsveckan mer och mer i bakgrunden, tycker jag. I år fanns ju absolut inga spektakulära politiska utspel.


Tre premiärer blev det. Jag var där när Stefan Löfven talade första gången från Almedalens scen. Det gjorde han ganska bra. Inför en stor och till synes nöjd publik i dimman som svepte in drog han ner både skratt och applåder.






Visby har hämtat andan, cirkusen har packat ihop och inte lämnat några större spår i staden. De nertrampade trädgårdarna som hyrts ut för dyra pengar för events och mingel har lätt kunnat återhämta sig i allt regnande. Nu vill jag ha några riktigt heta dagar på stranden. Men, men.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar