lördag 22 oktober 2011

Konsument - makt, ansvar och bemötande.

Efter lång tid borta från alla bloggar ska jag tala om konsumentmakt, konsumentansvar och konsumentbemötande. Min tid har nämligen varit mycket uppfylld av den sortens frågor senaste tiden. 

Det har handlat om allt från inköp på nätet och byte av skor, bodylotion och dator. Och ett misslyckat cafébesök i Visby.

Varje dag är vi ju konsumenter på ett eller annat sätt. Jag inkluderar matinköp och elförbrukning. Vi konsumerar jämt. Det är inte alltid angenämt. Det kan smaka illa, kosta för mycket och till och med framkalla ångest.




Som härom veckan när jag gick med mamma, 86 på stans café, konditori Siesta i Östercentrum. Det har funnits där i minst tusen år, känns det som. Mamma känner igen sig där och väljer gärna att gå dit och äta sin favoritsmörgås med räkor och ägg. Det blir inte så ofta nu för tiden, men den här dagen efter tandläkarbesöket ville hon variera sig och valde därför rökt lax som pålägg. Tyvärr blev det helt misslyckat för den dyra smörgåsen gick inte att svälja ner ens med en kopp thé. Den feta laxen åkte upp och ner i halsen. Så hon ställde assietten åt sidan och ville försöka få bort den kväljande smaken med en fräsch hallonbakelse. Kaffet till bjuder de säkert på, sa jag och gick fram till disken och köpte en "Bröstcancerbakelse", som Siesta propagerar för.

När jag frågade om de kanske kunde bjuda den gamla vithåriga damen på en kopp kaffe till sötsaken efter den trista upplevelsen med smörgåsen, som jag ställde ner på disken nästan helt orörd. Då snörpte den unga bakom disken på munnen och sa att hon måste tala med chefen. Under tiden hon var borta stod jag och tittade på de båda kaffepumporna på värmeplattan och tänkte på hur mycket kaffe som hälls ut när kvällen kommer. en kopp mer eller mindre betyder nada. Beskedet blev att chefen inte själv hade tid att komma ut i butiken, men hälsade att det inte var något fel på laxen. Därför fanns det ingen anledning för det anrika konditoriet att bjuda damen på en kopp kaffe. En besviken gammal kund var inget som tycktes viktigt på Siesta.

Så nu har Märthas café lite längre bort fått två nya stamgäster.

Läs om fler exempel och pågående ärenden "Shopping&Resor"