söndag 24 juni 2012

Min gotländska midsommar


Det är midsommar i Sverige och på Gotland har vi mest haft sol och varmt, i alla fall mer än vanligt en midsommar. Vad mer kan man begära ... och jordgubbarna från Källunge gav äkta njutning…

Jag har aldrig gillat "Små grodorna". Inte för att, som några arga en sommar ringde och klagade till tv för att de döva kände sig mobbade när man sjunger "... ej öron, ej öron..." Nej, jag är inte mycket för att roa mig med sällskapslekar. Jag vill hellre umgås med en eller ett par trevliga personer genom att sitta ner, äta gott, dricka kallt och prata varmt om intressanta och roliga saker.

Det gjorde jag dagarna innan själva den hedniska helgen när jag träffade först Margareta och därefter Ingalill, studentkamrater som jag nu 45 år efter själva examen lär känna på riktigt. Alla har vi något viktigt att berätta om våra liv. Jag tycker det är spännande och det är fascinerande med hur lika våra erfarenheter egentligen är.

Men ibland känns det som just jag råkar ut för elände. Som igår ....

Solen inne i Visby brände så het när Annika, Claes och jag gjorde en liten konstrunda i Visby, så jag tog av mig sommarkappan och la mössan ovanpå armen. Tydligen ramlade den ner på marken när jag tog en bild på Madonnan som fått en skär nejlika uppslängd på sin ständiga plats utanför Domkyrkan.



Den unge vaktmästaren hade  sett min mössa liggande på psalmboksvagnen inne i kyrkan. Men när jag kom tillbaka några minuter senare var den totalt försvunnen.

Så härmed ber jag  den som igår stal min fina grå mössa i Domkyrkan att vara snäll och bli en hederlig person som lämnar in den till vaktmästeriet i S:a Maria. Det är ingen märkvärdig mössa, men en kul sak som jag köpte på H&M för en fem sex år sedan. 

Och jag har bildbevis på hur den ser ut. Vi skojade om den roliga mössan och tog flera tokiga bilder strax innan den försvann.




Läs mer om mina midsommarminnen - Kultur&Sport; Gotland&Världen; Mode&Mat





Läs mer Kultur&Sport; Gotland&Världen; Mode&Mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar