lördag 26 maj 2012

Jag var där!




Svenska fotbollslandslaget är på Gotland och tränar inför EM. Det har jag skrivit in i min kalender för månader sedan. Spelare och tränare landade på Visby flygplats  i torsdags och på eftermiddagen tog jag min cykel för att i god tid ställa mig i kön utanför Gutavallen. Där skulle det bli träningsmatch och jag skulle få se Zlatan för andra gången i mitt liv.

För mig var det ett tillfälle som jag inte ville missa. När jag första gången såg honom på NK i Stockholm för drygt tio år sedan gjorde han ett outplånligt intryck på mig . Innan dess hade jag ingen aning om någon Zlatan. Jag var där på favoritvaruhuset med min yngsta dotter och hörde henne i mobilen säga till sin pojkvän "Zlatan är här". Hon nickade åt en ung gänglig man, omgiven av några andra ynglingar. 

Att det var något speciellt med den här personen det märktes direkt och när han vred huvudet åt vårt hål tittade han rakt in i min ögon. Han stod så en stund med fästad blick och jag blev otroligt nyfiken på vem det kunde vara. Hans utstrålning, hans hållning och unga pondus … jag blev fascinerad och har sedan dess följt Zlatan Ibrahimovic liv och äventyr. Han har till och med fått mig att titta på fotbollsmatcher i tv som jag aldrig annars skulle bry mig om. Och jag har läst hans välskrivna biografi. Författaren David Lagercranz har gjort ett strålande arbete.




Att Zlatan är ett fotbollsgeni, det är ju tveklöst men det är inte bara det. Det här är en mycket speciell människa som trampar vår jord samtidigt som jag får vara med och följa hans väg. Att få se en världsstjärna gästa vår ö, det var en upplevelse som jag absolut inte ville missa.

Själva träningsmatchen var väl inte så spännande, men att höra småknattarna på läktaren ropa "Zlatan, Zlatan, Zlatan, Zlatan…" det var rörande och jag rös. Stjärnan själv kanske uppfattades som lite nonchalant när han med ryggen mot publiken vinkade bakom ryggen som ett tack, men jag uppfattade det snarare som blygsel.

De övriga dagarnas öppna träning avstod jag från jag hoppas att knattarna fick komma lite närmare sin idol då.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar